Metoda dobrého startu
Metoda Dobrého startu je syntézou cvičení a postupů zaměřených na percepčně-motorický rozvoj, rozvoj řeči a utváření sociálních vztahů. Přispívá k lateralizaci, vnímání tělesného schématu а k zlepšení vnímání pravolevé orientace na vlastním těle, ale i v prostoru. Má zásadní vliv na rozvoj grafomotoriky, psychomotoriky a na motivace k učení. Nezanedbatelný je i pozitivní emoční prožitek a důležitým prvkem je rytmizace. Metoda je určena pro děti v předškolním věku, především pro rizikové děti na počátku školní docházky. U dětí se specifickými poruchami učení, chování i řeči může být aplikována i jako součást terapie. Lze ji dělat skupinově i individuálně.
Její vývoj, experimentální ověřování a aplikace probíhají v řadě evropských států více než padesát let. Vznikla jako metoda zaměřená na reedukaci psychomotorických poruch. U nás se tato metoda používá již od 80. let minulého století a její hlavní protagonistkou je PhDr. Jana Swierkoszová. Metoda je z původně francouzské a následně polské verze upravena a ověřena v našich podmínkách. Jednotícím prvkem každé lekce je písnička. Děti si o ní povídají, zpívají ji, rytmizují, tancují a nakonec ji znázorňují předem připraveným grafickým vzorem. Metoda rozvíjí dítě v nejširším slova smyslu, ale děti postupují po tak malých krocích, že se téměř nikdy nepotýkají s pocitem neúspěchu. Každé dítě si během lekce najde něco, v čem se mu daří, což ho silně motivuje do další práce.
V naší školce zařazujeme tuto metodu dle potřeb již od školního roku 2017/2018.